Voorlezen: Leuk en zinvol

Kinderen vinden voorlezen heerlijk. Voor het naar bed gaan nog even knus samenzijn met mama of papa en lekker luisteren naar een verhaaltje. Kinderen vinden dit leuker dan nog even tv-kijken of computeren. En voorlezen is niet alleen fijn, kinderen leren er ook heel veel van! Voorlezen heeft dan ook veel invloed op schoolprestaties van kinderen. Het bevordert hun leesmotivatie en levert een grote bijdrage aan hun taalvaardigheid en woordenschat.

Van voorlezen naar zelf lezen

Als uw kind zelf leert lezen, wil het dit ook graag laten horen. De samen-leesboeken bieden de ideale combinatie van voorlezen en zelf lezen.

De voordelen van samen lezen

Door samen met uw kind te lezen, kan het laten zien wat het al kan. Maar er zijn meer voordelen.

  • Afwisselend: Door de regelmatige afwisseling blijft uw kind goed betrokken bij het verhaal.
  • Motiverend: Uw kind raakt niet vermoeid door het lezen. Het leest immers maar een deel van de tekst. Dit werkt motiverend, zeker voor een kind dat lezen nog moeilijk vindt.
  • Leukere verhalen: U leest de moeilijke woorden van het verhaal. Daadoor kan het verhaal veel leuker zijn dan een verhaal dat uw kind zelf kan lezen.
  • Gezellig samen napraten is leuk en zinvol. Aan het einde van ieder hoofdstuk staat er in de samenleesboeken altijd een vraag. Naar aanleiding van die vraag kunt u even napraten over het verhaal. Zo gaat het verhaal meer leven voor uw kind!
  • Woordenschat: Omdat u voorleest op een hoger niveau, leert u kind veel nieuwe woorden.

Hulp aan zwakke lezers

De samenleesboeken komen extra tot hun recht bij zwakke lezers. Vaak vinden zij lezen niet leuk. Maar…. Juist deze kinderen moeten veel lezen! Dan is samen lezen echt een uitkomst.

Het leerniveau

Lees samen met uw kind samenleesboeken die het gemakkelijk kan lezen. Daardoor zal steeds nauwkeuriger en vlotter gaan lezen en er steeds meer plezier in krijgen! Uit onderzoek blijkt dat de leesvaardigheid hierdoor sterk toeneemt.

Leuk moet leuk blijven

Het is belangrijk dat de kinderen (samen) lezen leuk vinden. Zorg daarom voor een prettige sfeer. Word niet boos als uw kind fouten maakt. (Zoek eerder een gemakkelijker boekje als het te veel fouten maakt.) En geef uw kind veel complimenten.

Niet alle kinderen leren even snel lezen

Maak uzelf niet ongerust als uw kind wat achterblijft. Niet alle kinderen leren even snel lezen. Sommige kinderen hebben er gewoon wat meer tijd voor nodig. Met goed onderwijs en regelmatig lezen kunnen alle kinderen leren lezen. Ook dyslectische kinderen! Lees daarom (bijna) elke dag een stukje samen met uw kind. Dan gaat het zeker lukken.

Ook op scholen

Op veel basisscholen worden de samenleesboeken gebruikt voor tutor lezen; extra hulp aan zwakke lezers, taal-zwakke en achterstallige kinderen. Met resultaat, getuige de vele positieve reacties uit het onderwijs.

TIPS:

  • Het is beter om elke dag 10 minuten samen te lezen, dan twee keer per week een half uur.
  • Kies vooral leesboekjes uit die uw kind leuk vindt om te lezen.
  • Laat uw kind niet lezen uit leesboekjes dat eigenlijk te moeilijk is. Dan is lezen al snel niet leuk meer.
  • Kies samen een gezellige plek uit en zorg ervoor dat u allebei goed in het boek kunt kijken.
  • Vooraf kunt u gezellig met elkaar praten over de plaatjes in het boek en de titel van het verhaal.
  • Een beginnende lezer wijst vaak nog mee met de woorden. U kunt dit ook doen met uw tekst. Dan ziet uw kind wat u leest.
  • Het is niet de bedoeling dat u zich aanpast aan het tempo van uw kind. Probeer gewoon zo natuurlijk mogelijk voor te lezen.
  • Als u kind moeite heeft met bepaalde woorden, kunt u even meehelpen. Noem alvast de eerste letter, of lees het eerste woord. Zeg het niet meteen voor, geef uw kind eerst even de tijd om het zelf te proberen.
  • Als u kind een fout maakt, laat het dan eerst de zin uitlezen. Als het de fout dan zelf verbetert, kan het gewoon verdergaan. Merkt u kind niets, fan wijst u de fout aan en leest u hem voor.
  • Word niet ongeduldig of geïrriteerd als uw kind hapert of fouten maakt. Dat is heel schadelijk voor de leesmotivatie! Geef uw kind juist regelmatig een complimentje.
  • Misschien is het hoofdstuk te lang om in één keer uit te lezen. U kunt dan gedeeltes van uw kind overnemen, u leest bijvoorbeeld het hoofdstuk uit.
 

Tenslotte Extra informatie over samen met uw kind lezen  >>> Lesbrief Zomerlezen [versie 2015] [PDF opent in nieuwe pagina]

 a

 

Ontwerp | HFCM onderwijs Realisatie | web2work